Authenticiteit is heilig – VK

Authentiek handelen is één van mijn persoonlijke waarden en acht ik daarom ook als zeer belangrijk. Wanneer je authentiek handelt, laat je volledig jezelf zien. Wanneer er dingen veranderen door jouw authentiek handelen, worden deze veranderingen gerechtvaardigd door deze authenticiteit. Wanneer relaties stoppen of werk daardoor afloopt, wordt dit gerechtvaardigd door jouw authenticiteit. Op de lange termijn zal je niet gelukkig zijn geworden wat betreft deze relatie of dit type werk. Authenticiteit leidt op de lange termijn tot een verbetert pad. Het is alleen lastig om authenticiteit volledig toe te laten, want dit is vaak het tegen over gestelde van gewenst gedrag naar je omgeving.

bAl van jongs af aan heb je geleerd dat het belangrijk is om te conformeren aan gewenst gedrag van jouw omgeving. Als baby leidde lachen en gek doen tot gewenste zorg. Als kleuter leidde lief zijn en je ouders verwennen tot verwennerij. Conformeren wordt beloond. Op latere leeftijd wordt conformeren nog steeds vaak beloond. Echter is dit een beloning op de korte termijn. Als je je uitslooft om een vriendschap te krijgen, zal deze vriendschap nooit lang aanhouden omdat deze niet gefundeerd is op wederzijds pure relationele behoefte. Als je je uitslooft om een bepaalde baan te krijgen, zal deze baan jou op de lange termijn gaan vervelen of gaan tegen staan, omdat de baan niet bij jou past. Om een leven te creëren dat zo dicht mogelijk bij jouzelf licht is het belangrijk om dag in dag uit je authentiek op te stellen.

Deze analyse hierboven maakt mij niet uniek. Er zijn velen die mij voor zijn gegaan met deze analyse. Het is ook een wijsheid die algemeen redelijk bekend is. Desalniettemin weet ik en tevens ook vele anderen zich vaak niet adequaat te gedragen naar deze wijsheid. De hoofdreden daarvoor is de aanlokkelijkheid van het korte termijn succes dat gepaard gaat met onzekerheid en een gebrekkig plan. Als jij werkloos bent conformeer je je toch maar even liever om zo snel weer aan een salarisstrook te komen. Als jij eenzaam bent conformeer je je toch maar even liever om vrienden te krijgen. De verdedigende beredenering van deze korte termijn focus is dat het zekerheid verschaft. Die zekerheid heb je momenteel nodig. En vaak wordt gesteld om vanaf die zekere situatie weer te bouwen aan een authentieke toekomst. Onmatige durf, onduidelijke plannen en onzekerheid die op de loer ligt, maken het moeilijk om stappen te maken naar volledige authenticiteit. Ik worstel hier dagelijks mee.

cEind 2016 was ik op zoek naar een baan. Ik wilde mijn carrière weer voortzetten bij een werkgever omdat ik de onzekerheid, onafhankelijkheid en doelloosheid van een ondernemend bestaan niet meer kon volhouden. Ik besloot om te solliciteren bij het bedrijf CompanyWebcast. Bij dit bedrijf had ik een goed eerste gesprek waar een tweede gesprek met twee naaste collega’s uit volgde. In dit gesprek verloochende ik mijzelf volledig om acceptatie te krijgen van deze twee collega’s. Ik wilde geaccepteerd worden door te trachten te conformeren aan hun gedrag. Dit kwam onecht over en werd negatief opgevat door hen. Uiteindelijk besloten zijn indirect om die reden om de sollicitatie niet door te zetten. Dit is een duidelijk leermoment geweest voor mij om authenticiteit altijd voorop te stellen.

Persoonlijk valkuilen zijn een onderdeel van ieders leven. Het is de kunst om valkuilen te detecteren en een plan op te stellen om niet (meer) in deze valkuilen te vallen. Ik wil mij authentiek opstellen en gebalanceerd conformeren aan mijn omgeving. Ik wil mijzelf hierin begeleiden door iedere week mij bewust authentiek op te stellen in één geplande situatie. Hier wil ik aan het einde van deze week weer op reflecteren. Daarnaast wil ik door wekelijks bezig te zijn met deze valkuil mijn bewustzijn ervan vergroten.

One thought on “Authenticiteit is heilig – VK

Leave a comment