Zelfcompassie heeft de imperfecte mens nodig – VK

Of de mensheid geschapen is door god of ontstaan is uit evolutie, we zijn allemaal imperfect. Dat is prachtig en maakt de mensheid uniek. Desalniettemin willen wij graag perfect overkomen. Perfectionisme heeft een hele positieve kant, maar ook een destructieve kant. Het is belangrijk om een balans te vinden wat betreft persoonlijke perfectionisme. In het geval dat je het positief weet in te zetten kan je jouw nauwkeurigheid, geduldigheid en accuraatheid verhogen door constructieve perfectionisme. Bij de destructieve uitwerking van perfectionisme zal dit persoonlijke energie en omgevingsenergie totaal verstoren. Perfectionisme destructief inzetten resulteert in een irrealistische hoog verwachtingspersoon ten aanzien van jezelf en van jouw omgeving. Alles komt naar jou op het juiste moment.

cEen irrealistische verwachtingspatroon hebben met betrekking tot prestaties van iemand anders is oneerlijk en inaccuraat. Het is vaak al lastig genoeg om in te schatten waartoe jezelf in staat bent. Laat staan inschatten over iemand anders waartoe hij in staat is. Even zo zeer is hoge verwachtingen stellen aan jezelf een vorm van zelfkwelling. Er zijn zoveel interne en externe omstandigheden die prestaties kunnen beïnvloeden. Een in lood gegoten verwachtingspatroon van jezelf en anderen is stommiteit. Het leven gaat ook niet om het einddoel. Het leven gaat om het proces naar dat einddoel toe. Daar moet je van genieten. Daar moet je energie, waarde en identiteit uithalen. Alles komt naar jou op het juiste moment.

Het stellen van uitdagende doelen is zeer effectief en kan zeer adequaat ingezet worden. Hierbij is het wel belangrijk dat je het behalen van doelen altijd met aanwezige zelfcompassie evalueert. Interne en externe omstandigheden kunnen het behalen van doelen beduidend beïnvloeden. Het is belangrijk om deze interne en externe omstandigheden te aller tijde mee te nemen wanneer je reflecteert. Ondanks niet weerhoudende interne en externe omstandigheden is het mogelijk een doel niet te behalen. Een mens is imperfect en wij over- en onderschatten onszelf ons hele leven. Het is belangrijk om dit in te zien en zelfcompassie te hebben. Mijn oma zou zeggen het gras gaat toch niet sneller groeien als je er aan trekt. Een mens gaat ook niet sneller groeien als je er irrealistische veel aan trekt. Alles komt naar jou op het juiste moment.

aHerhaaldelijk verwacht ik te veel van mijzelf of van mijn omgeving. Dat is geen punt als je het goed kan relativeren middels zelfcompassie. Als je dat kan. Ik leg mijzelf vaak zulke hoge doelen op dat ik ’s avond dood op de bank neerplof. Ik moet van mijzelf:

  • Hardgelopen hebben
  • Gestudeerd hebben
  • Gepresteerd hebben op werk
  • Meedenkend zijn geweest voor mijn familie
  • Leuk zijn geweest voor mijn vrienden

aEn ondertussen wil ik nog dat bedrijfsidee verder uitkristalliseren. Dit wil ik allemaal minimaal gedaan hebben op 1 dag. En als ik één van deze aspecten ben vergeten verwijt ik dat mijzelf. Even zo zeer verwacht ik bijvoorbeeld ook perfect werk van mijn collega’s en nieuwe initiatieven van mijn vrienden. Ik maak mijzelf gek met de hoge eisen die ik aan mijzelf en andere stel. Naast het bijstellen van verwachtingen is het hebben van zelfcompassie voor mij wenselijk om rust te vinden in mijn lichaam. Alles komt naar jou op het juiste moment.

bPersoonlijk valkuilen zijn een onderdeel van ieders leven. Het is de kunst om valkuilen te detecteren en een plan op te stellen om niet (meer) in deze valkuilen te vallen. Ik wil minder veeleisend zijn aan mijzelf en mijn omgeving en zelfcompassie cultiveren. Minder hoge eisen aan mijzelf stellen wil ik realiseren door vrije tijd duidelijk in te plannen en elke dag te evalueren wat betreft zelfverwachting. Ik wil bewust bezig zijn met minder hoge eisen te stellen aan mijn omgeving en door feedback te vragen aan mijn omgeving met betrekking tot mijn impliciet of expliciet opgelegde verwachtingen. Zelfcompassie wil ik cultiveren door elke week één imperfectie te detecteren en daar vergevingsgezind op te reflecteren.

Leave a Reply

