De Vraag der Vragen

Vragen zijn essentieel om tot inzichten te komen.

Waar

  • Nutria gedegen voeding is voor baby’s
  • De vele willekeurige schilderijen de voeding basis waren voor Michelangelo’s meesterwerk de Sixtijnse Kapel
  • Dag-in-Dag-uit trainen de voeding is om een olympische gouden plak te bemachtigen

zijn mijn vragen voeding voor persoonlijke ontwikkelingsinzichten.

Vorige week schreef ik over doen wat je graag doet en over constante ontwikkeling. Elke week beantwoord ik twee vragen die tot persoonlijke ontwikkelingsinzichten leiden en inzicht geven hieromtrent in mijn leven.

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

Jezus! Doe even normaal! Zullen we het gezellig houden vanavond? Deze vraag leidt bij velen tot spastische en allergische reacties. Men kan het erg beangstigend vinden om na te denken over de toekomst en kunnen doorslaan in het levensmoto pluk de dag. Ondanks dat de filosofie om in het hier en nu te leven zeker een kern van waarheid bevat, is het tegelijkertijd ook belangrijk om een duidelijke raamwerk te stellen voor de toekomst. Dit kan dienen als houvast voor het bewust leven in het hier en nu, naar een gewenst levensdoel toe.

Waar

  • Een Architect start met een schetsmatig ontwerp voor een huis
  • Een sportcoach start met een duidelijke communicatieplan om een winnend team samen te stellen
  • Een olympische sporter start met een duidelijke trainingsschema om naar het verbreken van dat wereld record toe te werken

hebben wij allemaal een plan nodig om ons potentieel, op gelukzalige wijze, te bereiken. Het is dan ook niet voor niks dat deze vraag favoriet is tijdens sollicitatiegesprekken, omdat het een indruk geeft van iemands redenerend vermogen, ambitie en interesse. Even zo zeer de reden dat sommige mensen deze vraag durven te stellen tijdens een eerste date (of dit tactvol en slim is, is een tweede). Het biedt duidelijkheid wat voor vlees je in de kuip hebt. Het geeft een beeld van wie jij bent, waar je naar toe wilt en hoe je daar wenst te komen.

Deze vraag is te beantwoorden op basis van vijf hoofddimensies.

Waar zie je jezelf over 5 jaar op … gebied?

  • Relationeel
  • Werk
  • Persoonlijk
  • Spiritueel
  • Cognitief

Mijn Antwoord

Als kader zal ik voor mijn antwoord de vijf boven-gestelde dimensies aanhouden. Ik kan boekwerken schrijven over mijn wensen en visie wat betreft deze dimensies. Om het leesbaar te houden ga ik deze dimensies beknopt beantwoorden.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar op … gebied?

Relationeel
Ik wil mij richten op het filteren van mijn relaties. Als jongeren/student bouw je veel relaties op. Het is lastiger om deze relaties te onderhouden als je een baan hebt (en in Dublin woont). Om die reden wil ik investeren in relaties die mij energie opleveren. Relaties onderhouden die af en toe fijn voelen. Geen aandacht geven aan relaties die energie kosten.

Werk
Ik wil over vijf jaar een baan hebben waar ik het merendeel van mijn werktijd besteed aan oprecht constructief contact. Dit denk ik momenteel te gaan vinden in een begeleidende en coachende rol. Over vijf jaar stel ik als doel zo’n rol gevonden te hebben en werk en persoonlijke waarde meer overeen te stemmen.

Persoonlijk
Ik wil mij persoonlijk ontwikkelen de komende 5 jaar met vijf hoofdwaarden in mijn achterhoofd.

  • Authenticiteit
  • Nieuwsgierigheid
  • Eerlijkheid
  • Helpen van Anderen
  • Creativiteit

Deze persoonlijke waarden hebben al een duidelijke rol in mijn leven momenteel. Over vijf jaar wil ik deze persoonlijk waarden nog meer cultiveren in mijn leven.

Spiritueel
Ik wil over vijf jaar een modus hebben gevonden waar ik wekelijks spirituele momenten in las. Ik wil wekelijks minimaal een uur mediteren, een uur Yoga’en en een uur genieten van het NU. In deze gehaast en drukke maatschappij is dat een uitdaging. Echter, wetend dat dit mij gelukkig maakt, ben ik er van overtuigd over 5 jaar dit geïntegreerd te hebben in mijn leven.

Cognitief
Deze wereld zit vol wonderen. Ik wil mijn persoonlijke waarde, nieuwsgierigheid, de vrije loop laten om deze wonderen te ontdekken. Ik wil mij cognitief ontwikkelen door maandelijks 2 boeken te lezen, verbredende cursussen te volgen, cultureel bewustzijn verrijkende reizen te maken en vooral van veel inspirerende mensen te leren.

Houd je van jouw werk?

Vaak wordt deze vraag met nonchalant opschuddende schouders bevestigend beantwoord. Echter zou je willen dat deze vragen een glimlach op het gezicht tovert en een gepassioneerd bevestiging krijgt. Maar waarom willen we dat? Waarom moeten we ons werk leuk vinden? Is werk er niet louter om een bestaan naast werk te kunnen financieren?

Er zijn verschillende visies van hoe gepassioneerd je zou moeten zijn ten aanzien van jouw werk. Mijn visie is dat je werk jouw gelijkmatige moet passioneren als jouw persoonlijke leven. Er vanuit gaande dat je gepassioneerd bent over jouw relaties en hobby’s in jouw persoonlijke leven. In ons leven werken we pakweg 50% van de uren dat we wakker zijn. Je zou dus kunnen stellen dat de helft van ons werkleven we besteden aan werken. Het is dan ook niet gek dat werk een onderdeel vormt van jouw identiteit. Hier hoeft je je zeker niet voor te schamen aangezien het de helft van jouw leven betreft. Echter moeten we wel een gebalanceerde identiteit vormen van onze werk- en persoonlijke leven. Idealiter zouden we dus gepassioneerd zijn in ons werk- en persoonlijke leven.

Mijn Antwoord

Harstikke mooie inleidende woorden, maar komen die ook overeen met mijn leven. Ik denk dat je deze vraag niet met een duidelijke ja of nee kan beantwoorden. Ik vind mijn werk interessant. Het daagt mij dagelijks uit en het zorgt dat ik het maximale uit mijzelf kan halen. Echter de vraag luidt hou je van je werk? Helaas kan ik deze vraag niet bevestigend beantwoorden.

Ik denk dat je van iets (in dit geval werk) houdt wanneer je er energie van krijgt, kriebels van in je buik krijgt en constant boven komt drijven in gedachten. Dit is niet geval bij mij werk. Dit was mijn verwachting ook niet toen ik begon aan deze baan. Ik verwacht ook niet dat dit zal komen, want dit werk betreft niet het ideale gewenste toekomstige werk. Echter is het wel prachtig werk om deze opstap te realiseren naar een begeleidende en coachende rol.

Ik ben New Relic dankbaar voor de mogelijkheden die zij mij hier bieden. Aan de andere kant weet je het ook niet in de liefde. Het kan zo maar zijn dat ik over 2 jaar wel geheel val voor een die-hard Sales rol en dat hier mijn liefde ligt.

We will see! 🙂

 

Leave a Reply

