Rake Vragen – Blije Rups

Vragen zijn essentieel om tot inzichten te komen.

Waar

  • Schilderijen voeding zijn voor kunstzinnige inzichten
  • Middel-Eeuwse gebouwen voeding zijn voor architecturale inzichten
  • Voetbalwedstrijden voeding zijn voor sportinzichten

zijn mijn vragen voeding voor persoonlijke ontwikkelingsinzichten.

Vorige week schreef ik over inzichten ten aanzien van vernieuwing en motivatie vinden in het leven. Elke week beantwoord ik twee vragen die tot persoonlijke ontwikkelingsinzichten kunnen leiden en inzicht geven hoe ik dit aanpak in mijn eigen leven.

  1. Wat doe je heel graag? Doe je het ook vaak?

Herinner je nog vroeger op een verjaardag als jongeling, die oom of tante die naar je toe kwam en zei: Geniet maar lekker van deze jonge jaren, want voor je het weet ben je onze leeftijd. Deze boodschap wordt door onze hele leven herhaald en gebruikt om te motiveren, te beangstigen en om zaken in perspectief te brengen. Ik herinner me nog goed een dag dat ik met mijn ‘Spaanse moeder’ in de auto zat in Vilanova i lá Geltrú. Ze vertelde me dat de jaren sinds de geboorte van haar kinderen in een mum van tijd voorbij waren gegaan. Ik herinner me nog goed mijn lieve oma op haar 91ste. Ze zei weleens tegen mij dat ze zich in haar hoofd nog 20 voelde, maar haar lichaam dat helaas niet bevestigde. Ondanks dat clichés weleens vermoeiend kunnen zijn, zit er ook in deze cliché een duidelijke kern van waarheid. Tijd is ongelooflijk relatief, maar ook zeer absoluut.

We komen er niet onderuit. Er komt een dag dat jij er niet meer bent. Het is daarom zó belangrijk om dingen te doen die
jij graag doet. Echter komen daar de eerste moeilijke vragen al bij kijken: Wat doe ik graag? Wat maakt mij gelukkig? Wat tovert een glimlach op mijn gezicht? Eenmaal deze vragen beantwoord te hebben, blijft het lastig om alsnog geheel jouw tijd toe te wijden hieraan. Vaak worden we meegesleurd in onze maatschappelijke opgelegde zoektocht naar meer geld, bezittingen en aanzien. En op het moment dat je je even afkeert van deze opgelegde druk is er genoeg groepsdruk om je weer in het maatschappelijke stramien te drukken. Het vinden van een balans, tussen maatschappelijk en persoonlijk verantwoord, waar je evenwichtig kunt leven is het ideaal waar we allen naar zouden moeten zoeken. Waar je netjes mee doet met de maatschappij en je boterham verdient al meedoend met de Rat Race en je mooie design onderbroek draagt, terwijl je ook tijd vrij maakt om te doen wat jou nou écht gelukkig maakt. Dit verschilt weer compleet per persoon.

Mijn antwoord

In mijn post van vorige week verduidelijkte ik al mijn motivatoren in het leven. Deze motivatoren schetsen een mooi beeld wat ik heel graag doe. Ik voel me compleet en gelukkig wanneer ik iets kan bijdragen aan een groter geheel door het helpen van mensen. Dit kan bijvoorbeeld door iemand te helpen binnen een organisatie middels persoonlijke ontwikkeling. Met het resultaat beter presteren in zowel persoonlijke als het zakelijke leven. Of door bijvoorbeeld een vriend te helpen bij het maken van een weloverwogen keuze in de liefde. Ik houd er van om onder de mensen te zijn en te helpen middels mijn niet oordelende visie.

Doe ik dit weleens? Ja. Doe ik dit vaak genoeg? Nee.

In 2017 ben ik gestart in een commerciële baan. Tegelijk ben ik een sociaal leven aan het opbouwen in Dublin. Ergens vind ik hetgene wat ik graag doe wel terug in mijn werk. Ik mag mensen namelijk helpen middels het aanschaffen van bepaalde ondersteunende software. Echter door de commerciële aard en de kortstondigheid/oppervlakkigheid van het contact, vind ik dit niet geheel terug in mijn werk. Ik hoop hier verandering in te brengen door een stap te maken richting coaching/training in de toekomst. In mijn persoonlijke leven vind ik dit enigszins terug. Ik help graag collega’s en vrienden in Dublin. Echter is dit beperkt mogelijk door de nog-verder-te-ontwikkelen-aard van de relaties. Ook dit hoop ik meer terug te kunnen vinden in de toekomst in Dublin als ik mijn sociale netwerk meer heb kunnen uitbouwen en nauwere relatie gevormd heb.

Om hetgene te doen wat je écht leuk vindt en wat jou gelukkig maakt is er één belangrijke faciliterende voorwaarde; transparantie. Mensen om je heen moeten weten waar ze aan toe zijn in relatie to jou. Om die reden is het cruciaal om adequaat verwachtingen te managen middels transparant op te stellen. Zo heb ik bijvoorbeeld mij ontwikkelingsbehoefte en persoonlijke motivatoren meerdere malen duidelijk besproken met mijn manager en persoonlijke coach op werk, zodat zij weten waar ze aan toe zijn in het kader van Jasper. Tevens tracht ik dat mensen in mijn omgeving een duidelijk beeld hebben van mij middels transparantie door deze blog.

4.Wat kan je vandaag te dag wat je een jaar geleden nog niet kon?

Reflecteren is Key in het leven. Ons vermogen tot reflectie maakt ons mens. Wij kunnen een video kijken van Britney Spears die in een apenpakje YMCA zingt en achteraf denken wat ben ik een ‘sicko’ om hier naar te kijken. Allen wij mensen
hebben het vermogen, van alle levende wezens op deze aarde, om te reflecteren op ons handelen/gedrag/emoties. Het is een gift dat wij deze capabiliteit hebben. Om die reden moeten we dit ook maximaal gebruiken. In het leven ondergaan wij een fenomenale groei curve. Van een baby die moeite heeft om een rammelaar gecontroleerd in de hand te houden naar een ouder individu met krachtige levenservaring. Reflectie heeft naast een begeleidend vermogen ook een bevestigend vermogen. Je kunt zien welke (reuze)stappen je maakt jaar in jaar uit. Ontwikkeling correleert met Geluk. Correleert adequaat reflecterend vermogen ook met geluk?

Ergens op reflecteren kan in verschillende gradaties. Pragmatische reflectie wijst op het bewustzijn welke vaardigheden je hebt opgedaan, bijvoorbeeld het koken van een bepaald gerecht. Relationele reflectie wat wijst op het bewustzijn wat je daadwerkelijk hebt aan iemand. Persoonlijke reflectie wijst op het bewustzijn t.a.v. bijvoorbeeld jouw sterktes in het leven. Sommigen reflecties zijn makkelijker te onttrekken dan anderen. Waar persoonlijke reflectie behoorlijk confronterend kan zijn mijdt men de reflecterende waarde hier weleens van. Echter door bewust te reflecteren is het mogelijk om elke reflecterende gradatie te ontwikkelen en meester te worden. Wat zou de waarde zijn van reflecteren op jouw reflecterende vermogen?

Mijn Antwoord 

Gisteren had ik een gesprek met mijn persoonlijke coach op werk. In dit gesprek bespraken we de kracht en de essentiële waarde van adequaat reflecteren. Ik kreeg het compliment dat reflecteren een kracht van mij is. Een groot compliment. Ik voelde me gevleid. Desalniettemin heb ik weleens het gevoel dat ik te veel reflecteer wat creativiteit en spontaniteit belemmerd. Wat reflecteren betreft is het belangrijk om een balans te vinden. Ik heb veel gehaald uit mijn reis naar Noorwegen waar ik een maand lang heb kunnen reflecteren. Echter zal ik dit niet elk jaar moeten doen. Alles met maten!

Op werkgebied ben ik blij met de kennismatige ontwikkeling die ik heb doorgemaakt. Vroeger zou je mij niks moeten vertellen over IT, applicatie front-end, applicatie back-end, applicatie ondersteunende infrastructure, JAVA, Python, PHP etc. Echter vandaag te dag voel ik me al redelijk comfortabel in dit wereldje. Dit had ik nooit verwacht. Tevens ben ik ook blij met mijn salesmatige ontwikkeling. Ik weet nu goed te kwalificeren, te closen en te documenteren. Ik ben blij met de stappen die ik op dit gebied heb gemaakt. Echter ben ik mij ook bewust van de lange weg die nog voor mij ligt op deze gebieden. Het mooie van het leven is dat het nooit ‘uitgespeeld’ is. We blijven ontwikkelen.

Op persoonlijk gebied ben ik blij de stappen die ik heb gezet in het cultiveren van mijn persoonlijke waarden in mijn leven. Ik heb tijdens mijn reis naar Noorwegen goed nagedacht met welke persoonlijke waarden ik het leven wil leven. Op dat moment kwam ik er achter dat ik dat langer na niet altijd deed. Stapje voor stapje probeer ik meer te leven volgens de waarden die uiteindelijk voor mij tot geluk leiden. Ik ben blij met de stappen die ik gezet heb voor wat betreft het niet oordelen t.a.v. anderen en situaties. Een ontwikkelpunt is nog wel om meer mijn gevoel te volgen in plaats van louter rationele beslissingscriteria te gebruiken.

It’s all about the Journey

Leave a Reply

