Rake Vragen – Vernieuwing en Motivatie

Ondanks het feit dat ik gestart ben met bloggen om structuur en consistentie aan te brengen in mijn gedachten, ga ik de laatste tijd ook steeds meer op zoek naar onderwerpen die mijn lezers interesseren. Momenteel ben ik ongeveer 9 maanden aan het blog gen. De frequentie varieert mede omdat het weleens lastig is om interessante onderwerpen te vinden. Vaak schrijf ik over iets wat me dan te binnen schiet of wat mij bezig heeft gehouden over de afgelopen week/maand. Ik ben vaak op zoek naar onderwerpen die tot nadenken stemmen om over te bloggen. Echter kan de strekking van dergelijk onderwerpen voor de een geheel anders zijn dan voor de anderen.

Toen schoot het mij te binnen… wat stemt nou het meest tot nadenken? Vragen! We zijn geconditioneerd als een zin melodisch eindigt dat we onze hersenen moeten laten werken om deze melodisch initiatie te vervolgen met een antwoord. Het is lastig om dit melodische effect te simuleren in een blog post. Echter kan ik in plaats daarvan het vraagteken gebruiken wat onze hersenen ook automatisch aan het werk zet.

Middels deze eerste post van een serie posts wil ik 2 levensvragen analyseren. Ten eerste wil ik analyseren waarom deze vragen nou tot nadenken stemmen. Ten tweede wil ik een van mijn waarden beoefenen, kwetsbaarheid, door deze vragen naar volledige eerlijkheid te beantwoorden.

1. Wanneer was de laatste keer dat je wat nieuws probeerde?

In voorgaande blog post heb ik veel geschreven over de gevaren en het comfort van routine. Een balans is nodig tussen routine en vernieuwing en deze balans ligt voor ieder anders. Zo kon mijn oma genieten van een zeer rustig en routinematig leven. Voor haar stond wekelijkse vernieuwing al gelijk aan een nieuw plantje plaatsen in de tuin. Compleet contrasterend daaraan zijn er mensen die constant vernieuwing nodig heb en dat zoeken in werk en privé. Is er een ideale vernieuwingsregelmaat die we kunnen volgen? Dit is zeer afhankelijk van onder andere persoonlijkheid, leeftijd, omgeving en generatie.

Gebalanceerde vernieuwing is cruciaal voor een mens. De wereld zit vol wonderen en we moeten niet vergeten om van deze wonderen te genieten. Het is ook belangrijk bewust/mindful van deze wonderen te genieten en niet trachten zoveel mogelijk wonderen naar binnen te slokken. In dat geval proef je de heerlijkheid van wonderen niet meer. Wonderen dag in dag uit blijven opzoeken, maar wel tegelijk bewust/mindful van te genieten, zou een doel moeten zijn van ons allen. Leven is een grote snoep- en speelgoedwinkel, alleen moet je zelf wel snoepen en spelen.

Mijn antwoord
Creativiteit is één van mijn waarden. Graag combineer ik de wonderen van deze wereld om tot een fraai wonderenmenu te komen voor mijzelf en mijn omgeving. Lukt dit elke dag? Haha. No way. Heb ik hier een valide excuus voor? Helaas niet. De waan van de dag gaat wel eens met mij aan de haal waardoor ik niet meer bewust/mindful geniet van alle wonderen. Bijvoorbeeld, in plaats van te genieten van de dynamische en pure collega’s waarmee ik samenwerk, raffel ik de relatie weleens af om snel tot (eigen) gewin te komen. Dit is een verbeterpunt waar ik bij stil wil staan.

Ik haal er ongelooflijk veel waarde uit om stil te staan bij specifieke momenten. Mij even geheel te richten tot bijvoorbeeld deze collega en goede te luisteren naar diegene. Dit gedrag brengt zoveel voordelen met zich mee, wat we weleens vergeten in de waan van de dag. We worden zo opgejut dat we vergeten te genieten en te blijven zoeken naar vernieuwingen in onze deze prachtige wereld. Als je stil staat bij de laatste keer dat je écht goed naar iemand luisterde geeft dat een goed gevoel (van beide kanten). Als je stil staat bij de laatste keer dat je écht stil stond bij de wonderbaarlijke mooie natuur geeft dat een goed gevoel. Als je je stil staat bij de laatste keer dat je een nieuw wonder van deze wereld ontdekte geeft dat een goed gevoel.

O ndanks dat het mij, eerlijkheidshalve, niet altijd lukt stil te staan bij de wonderen in deze wereld, heb ik onlangs bewust/mindful van de wonderbaarlijke natuur van Ierland genoten. Tijdens een lange fietstocht door de Wicklos Mountains ontdekte ik de wonderen aan de rand van Dublin en tijdens een roadtrip door Zuid-West Ierland – The Ring of Kerry – ontdekte ik dat Ierland nog veel meer wonderen kent. Alleen in dit land al valt zoveel te ontdekken. Laat staan in de wereld. Het opzoeken van vernieuwing middels avontuur doet mij erg goed. Het geeft mij een gevoel dat ik leef. Als ik onderneem en avonturier heb ik het gevoel het leven volledig te omarmen.


Het leven wordt zoveel rijker als we blijven zoeken naar lekkere nieuwe snoepjes en interessant nieuw speelgoed in de levenswinkel.

2. Wat motiveert jou om het beste uit jezelf te halen?

Een zeer westers opvatting is dat wij het beste uit ons zelf willen halen. Dit wordt vaak gescandeerd op feesten en verjaardagen zonder echt bewust te zijn wat er mee bedoeld wordt. Wanneer halen we het beste uit onszelf? Als we heel rijk zijn? Als we een grote familie hebben? Als we een prachtige carrière hebben? Alomvattend denk ik dat we allemaal zoeken (en tevens verdienen) naar geluk. Echter betekent geluk voor ons allen wat anders. De samenstelling van familie, werk, sport, vrienden, spiritualiteit etc. om tot geluk te komen is voor ieder anders.

Eenmaal duidelijk is wat geluk voor jou betekent, is het belangrijk om te weten wat je nodig hebt om tot dit geluk door het ‘beste uit jezelf halen’ te komen. Ieder zijn weg naar een volwaardig en gelukkig leven kent obstakels
en uitdagingen. Het is belangrijk om vooral op uitdagende momenten gemotiveerd te blijven om jouw waarden te blijven volgen. Een goede vraag die je jezelf kan stellen is: Wat heb ik nodig om energiek en gemotiveerd door het leven te gaan op zoek naar mijn geluk? Als je dit voor jezelf gedefinieerd hebt weet je waar je je aandacht op moet focussen om gemotiveerd te zoek naar jouw geluk.


Mijn Antwoord

Er zijn voor mij zeker factoren die mij motiveren om het beste uit mijzelf te halen. Echter zijn er basisbehoefte die wel fundamenteel zijn om deze motiverende factoren te integreren in mijn leven. Ik floreer wanneer ik lichamelijk in balans ben, doelend op voldoende slaap, gezond eten en voldoende sport. Ik floreer tevens wanneer ik relationeel in balans ben, doelend op mensen om mij heen die mij echt kennen en (onvoorwaardelijke) liefde tonen. Zonder deze fundamentele factoren kan ik deze motiverende factor moeilijker integreren in mijn leven.

Mijn motiverende factoren zijn inspirerende mensen, iets betekenen voor het groter geheel, mensen/groepen verder kunnen helpen en concreet resultaten behalen. 

De afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest om deze fundamentele factoren te cultiveren en stabiliseren in mijn leven. Ik ben content ten aanzien van deze gelegde basis. Nu het fundament aanwezig is kan ik kijken hoe mijn motiverende factoren te integreren in mijn leven om mijn ideale levenspad na te streven.

Maximaal genieten van elke dag terwijl ik een bijdrage lever aan een mooie betere wereld door authentiek en constructief contact met anderen.

Ik acht het belangrijk om te reflecteren op de mate waarin je jouw motiverende factoren hebt geïntegreerd in jouw leven. Ik denk dat ik al zeker inspirerende mensen om mij heb verzameld echter kan ik hier nog wel een verbredende slag in slaan. Ik denk dat ik elke dag tracht wat te betekenen voor het groter geheel door mensen compassievol en empatisch te behandelen. Ik denk dat ik zeker nog een professionele verbeterslag kan maken om mensen/groepen verder te helpen. Dit doe ik graag meer in de toekomst op basis van meer persoonlijke levenservaringen. Ik denk dat ik op meerdere terreinen al zeker concreet resultaten heb weten te behalen, maar hier blijft altijd ruimte voor verbetering. Dat maak het leven continue uitdagend en daarom interessant.

Al genietend van de wonderen van deze wereld tracht ik middels mijn motiverende factoren mijn ideale levenspad te volgen.

 

Leave a Reply

