Leven in Dublin: Gevaar van Routine

Wie kent het gevoel niet… Dag in, Dag uit, Dag in, Dag Uit… Het leven gaat aan ons voorbij. We leven op de automatische piloot. We vergeten te genieten van de prachtige natuur, de karakteristieke mensen en de magnifieke architectuur om ons heen. We leven in onze eigen cocon, niet bewust van hoe dankbaar we mogen zijn om hier te mogen leven. Wij hebben het geluk gehad dat wij het snelst zwommen van de miljoenen anderen die ook graag het leven zouden willen omarmen. De mooiste en de meest waardevolle zaken in ons leven beschouwen we als vanzelfsprekend. We beschouwen onze gezondheid, onze familie en de wereld om ons heen vanzelfsprekend. WAKE UP!

Dit zijn de cruciale momenten dat je wakker moet worden. Het overkomt iedereen. Het is aan ons om ons hier van bewust te zijn en te blijven genieten van de kleine dingen in het leven. Waar mijn lieve oma vol voldoening een gehele dag voor het raam kon zitten al genietend van dat eekhoorntje dat tweemaal voorbij sprong in de tuin. Dat is leven. Of we nou praten over gezondheid, relaties of werk je moet nooit iets vanzelfsprekend beschouwen en blijven genieten en blijven ontwikkelen. Wat denk je dat er gebeurt als een succesvol sportteam denkt dat de winst al behaalt is en stopt met fanatiek trainen? Wat denk je dat er gebeurt als je altijd tienen haalde op school en je stop met studeren? Wat denk je dat er gebeurt als je een gezond lichaam hebt en je stop het met zorg te onderhouden? Wat denk je dat er gebeurt als je altijd goede resultaten haalt op werk en je stopt met leren?

Dit laatste vraag ik mijzelf af de laatste tijd op werk. Ik heb de eerste twee maanden heel veel geleerd bij New Relic. Ik heb het gevoel dat ik mijn baan al redelijk goed onder de knie heb. Mijn lichaam en geest geven weleens signalen om achterover te leunen. Echter op basis van boekkennis, persoonlijk ervaring en omgevingsmotivatie tracht ik mijzelf scherp te houden. Elke dag zoek ik weer naar hetgene waar ik lering uit kan trekken voor die dag. Een van mijn persoonlijke waarden is “Always Stay Ignorant”. Ik wil me constant blijven afvragen: waarom zegt iemand dat? waarom vindt iemand dat? waarom doet iemand dat zo? waarom doet iemand dat in die volgorde? Ik denk dat het van cruciaal belang is om altijd naar verbetering te zoeken en je altijd te blijven afvragen: WAAROM?

Week 13 in 6 zinnen

Deze week betrof de laatste week van het kwartaal en staat garant voor hoge temperaturen, veel gevloek, veel stress en veel vreugde op de werkvloer. Gezien onze organisatie werkt met kwartaal targets is de laatste week van het kwartaal van cruciaal belang om nog de laatste slagen te slaan en nog de laatste klanten over de streep te helpen met interessante aanbiedingen. Je merkt dat er op kantoor deze week een gespannen sfeer aanwezig was waar velen vroeg aanwezig waren, laat weer naar huis gingen en snel de lunch consumeerden achter de computer. Ondanks dat ik mijn start target al een tijd behaald heb en geen persoonlijke druk hoef te voelen deze week, blijf je toch een onderdeel van een geheel en ga je ook op in de druk en spanningen in de organisatie. Deze gespannen werkweek werd afgesloten met een ontladende en bevlogen vrijdagmiddagborrel. Aansluitend stond dit weekend wederom wat moois op het programma met het bezoek van mijn zus en haar vriend.

Lekker Bezig

Generaliserend gesproken, maar zeker ook van toepassing bij mij, voelen mensen zich op veel momenten wel is minder gelukkig en maken ze zich zorgen om dagelijkse beslommeringen, zoals overhaaste asociale mensen of een oncomfortabele bank. Terwijl sommige mensen uiteraard hele andere zorgen hebben; eten en veiligheid. Ondanks de aanwezigheid van deze verschrikkelijke problemen worden onze westerse maatschappelijke problemen niet gereduceerd of geëlminieerd. Hoe leg je uit aan een kind in Syrië, die al 4 dagen niks gegeten heeft en om de haverklap door elkaar geschud wordt door bombardementen, dat wij ons weleens ongelukkig en onbedeeld voelen.

In 2016 heb ik een zeer interessante man ontmoet; Niek v/d Adel. Ondanks wat hem allemaal gebeurt is, hij heeft er een boek over geschreven, zegt hij dat geluk een keuze is. Dag in, dag uit kunnen we, in deze maatschappij althans, kiezen voor een gelukkig leven. Deze week had ik een aantal momenten dat ik overvallen werd door frustraties en irritaties. Op deze momenten kwamen de woorden van Niek bij mij naar boven. Fuck It! Geluk is een keuze! Ik zette mijn geïrriteerde gedachten op zij. Keek naar de mooie wereld om me heen… ademde eens goed van die heerlijke lucht diep in… en dacht; Ja – Het klopt! Geluk is een Keuze! Woehoe!

Dat kan beter

Deze week ben ik begonnen met Yoga. In het verleden heb ik al vaker Yoga en Meditatie lessen gevolgd. Vaak kwam ik hier goed bij tot rust en kon ik geheel op gaan in dat moment en genieten. Deze keer ging het anders. Ik merkte dat ik met meer oordelen en gespannener deelnam aan deze yoga sessie. Ik vormde al vanaf moment één een onterecht oordeel over de leraar, waar ik totaal nog geen ervaring had met zijn lessen en handelen. Nadat de les vijf minuten was begonnen en ik met mijn ogen dicht en Yoga gepositioneerd was kwam er een mede cursist met kabaal (let op! Sterk gevoelige interpretatie) de ruimte binnenlopen. Ik kon het niet weerhouden om oordelend en verwijtend om te kijken en haar, voor mijn gevoel toen, een toepasselijke blik toe te werpen. Past dit bij een Yoga les?

De Juiste Balans

We kunnen er allemaal voor kiezen om te excelleren in het werkleven! We kunnen er allemaal voor kiezen om te excelleren in het persoonlijke leven! Stel je voor dat je wilt excelleren in het werkleven en je stopt veel tijd en prioriteert veel ten bate van werk, dan kan dat leiden tot de mooiste carrière mogelijkheden. Stel je voor dat je heerlijke diners bereid voor vrienden & familie en helpt bij alle verhuizingen, klusjes in huis, persoonlijke problemen en sportdoelen van vrienden & familie, dan kan dat leiden tot de meest hechte mooie relaties. Alles is mogelijk in het leven zolang we ergens specifie voor kiezen. Het is aan ons om te kiezen welk pad we willen volgen. Er is geen ideaal pad. Waar de één gelukkig word van een stevige focus op werk en een sporadische relationeel moment voelt de andere zich weer gelukkig bij een part time baan en alle tijd om vrienden & familie te allen tijde te ondersteunen. Wat kies jij?

Me Time

Dagen gevuld met werk. Avonden gevuld met gezelschap van Jelle. Weekenden gevuld met gezelschap van familie & vrienden. Waar blijft mijn Me Time? Eerder gaf ik al aan deze Me Time simpelweg een behoefte van mij is die ik wekelijks moet bevredigen anders resulteert dat in humeurigheid, cynisme en onbalans. Deze week zocht ik deze Me Time tijdens het schrijven van mijn blog en tijdens de half uurtjes lopen naar en van mijn werk. Als je programma overvol zit met (sociale) activiteiten snak je naar rust en Me Time. Als je programma overvol zit met Me time snak je naar aandacht en mensen om je heen. Wij zijn bijzondere, mooie, schepsels! 🙂

 

Leave a Reply

