Hoe past een mobiel in onze maatschappij?

In Today’s Modern world, people are either asleep or mobile connected. – Janice H Reinold

cWie heeft er vandaag te dag geen mobiel? De mobiele telefoon is een essentieel component geworden van de identiteit, geluk en social interactie van een individu. Ik durf zelf te beweren dat je jezelf ontvreemd van de maatschappij door niet mee te gaan met deze maatschappelijke en technologische ontwikkeling. We hebben mobieltjes nodig om ons zelf te kalmeren t.a.v. onze sociale behoefte. Een studie van “Journal of behavioral Sciences” claimt dat jong volwassenen gemiddeld 110 berichten per dag stuurt. En dat deze zelfde groep gemiddeld 60 keer per dag zijn/haar telefoon checkt. De afhankelijkheid van een mobiele telefoon wordt ook benadrukt door onze uitgaves t.a.v. mobiele telefonie. Zo is ook onderzocht door de Rocky Mountain University dat 10% van de Amerikanen meer dan $500,- per maand uitgeeft aan mobiele telefonie. Dit zijn statistieken die niet zouden worden geloofd 10 jaar geleden. Laat staan 20 jaar geleden. Graag deel ik met jullie een anecdote m.b.t mobiel gebruik op werk wat mij weleens opvalt. Vervolgens wil ik in gaan op mobiel telefoongebruik en ik wil afsluiten met mijn verwachten voor de toekomst t.a.v. dit onderwerp.

bHaastend van een andere vergadering kom ik binnen in mijn volgende vergadering. Gelukkig zijn we nog niet begonnen. Het is echter immens stil, ondanks de aanwezigheid van 10 collega’s, in de vergaderruimte. Ik vraag me niet af wat er aan de hand is, want dit is een gebruikelijk patroon. Iedereen zit in zijn eigen wereld. Iedereen zit in zijn/haar mobiele wereld. Het enige wat ik hoor is tap-tap-tap. Er worden haastig emails, LinkedIn mededelingen en Instant berichten gefabriceerd. Gelukkig begint de vergadering al snel, waardoor ik gelukkig niet door beduidende peer pressure mijn mobiele wereld in hoef te duiken. Tijdens vergadering wordt er uitgeweid over onze visie in fiscaal jaar 2017. De eerste 3 minuten wordt er aandachtig geluisterd naar de manager van de manager van mijn manager. Al snel wordt er, snel tussen de bedrijven door, een email gecheckt of gestuurd via het mobieltje door de participanten van de vergadering. Na de vergadering spreek ik nog met een aantal collega’s. We hebben een goede discussie m.b.t. het benaderingsstrategie van bepaalde marktsegmenten. Er wordt tussen het praten door snel een instant message gecheckt en wordt een LinkedIn uitnodiging geaccepteerd.

dHet bovenstaande voorbeeld zullen veel mensen herkennen. Met het opschrijven van deze anecdote wil ik geen oordeel vellen ten aanzien van dit maatschappelijke gedrag. Zoals er met betrekking tot elk onderwerp voor en tegenstanders zijn, zullen er ook voor- en tegenstanders zijn ten aanzien van dit onderwerp. De voordelen die de mobiele telefoon met zich meebrengt, zoals snel contact en volledige bereikbaarheid, zijn fantastisch. De nadelen die de mobiele telefoon met zich meebrengt, zoals social isolatie en het ontwikkelen van een korte concentratiespan, zijn helaas ook bekend.

Ondanks dat universeel wordt beweert dat de mobiele telefoon geheel is geadopteerd betwijfel ik of ook het effectief, sociaal bewuste en maatschappij bewuste gebruik van een mobiele telefoon geheel geadopteerd is. De mobiel kan een zeer effectief middel zijn, maar niet voor alle doeleinde. De mobiele telefoon verbindt ons door WhatsApp, Facebook en bellen. Echter isoleert het ons ook. De mobiele telefoon creëert maatschappelijke betrokkenheid en cohesie door Whatsapp buurtpreventie initiatieven en spellen zoals Pokemon Go. Echter polariseert het een maatschappij ook beduidend.

aPersoonlijk vind ik het moeilijk te oordelen t.a.v. dit onderwerp. Ik merk dat ik ook weleens opgeslokt wordt door mijn mobiel. Is het goed om eerst je mobiel te checken om de dag te starten? Is het goed om voor het slapen gaan nog je laatste whatsappberichten te sturen en nog even “gemoedelijk” door jouw Facebook wall te scrollen? Is het goed om altijd je mobiel bij je te willen hebben, omdat jouw stappen worden geteld en je wel jouw dagelijkse stappen doel wilt behalen? Ik heb het antwoord hier niet op. Wel ben ik er van overtuigd dat we pas aan het begin staan van volledige adoptie van mobiele telefonie. Ik denk dat we steeds meer het equilibrium zullen vinden waar we tot een balans zullen komen t.a.v. de voordelen van mobiele telefonie in acht nemend van de sociale en maatschappelijke gevolgen.

Zo poe. Blog geschreven. Ik heb al een uur niet op mijn mobiel gekeken. Ik begin erg zenuwachtig te worden. Ik ga toch maar toegeven aan dit maatschappelijk geaccepteerd impulsief gedrag. 🙂

Leave a Reply

