Cheers from Dublin

b9 januari 2017 was het zo ver. Dit is de datum dat ik officieel emigreer naar Ierland, Dublin.  Nadat Dropbox mij enthousiast had gemaakt over werken in Dublin vond ik uiteindelijk een opdracht bij New Relic, opgericht in 2008 in Silicon Valley. Bij New Relic zal ik in contact treden met nieuwe en huidige klanten uit Nederland, België en Luxemburg. Een avontuur waar ik al vanaf eind december smachtend naar uitkeek. Ik neem jullie graag mee in mijn voorpret voor 9 januari en kort na 9 januari.

Voordat ik naar Dublin vertrok moest ik het e.e.a. adequaat voorbereiden vanuit Nederland. Tussen mijn contractaanbod eind december en mijn vlucht 9 januari naar Dublin lag mijn focus op 3 gebieden.

1. Afscheid Leiden
cMet een nieuw hoofdstuk in Dublin eindigt mijn hoofdstuk in Leiden. Ik heb met veel plezier een kleine twee jaar in Leiden gewoond. Samen met Jeroen woonde ik gezellig op de Vrouwenkerkkoorstraat 15. Net toen ik daar ging wonen dacht ik eens: “met zo’n naam kan het niet anders dan een hele mooie tijd worden”. En dat is waar gebleken. Vele borrelavonden met vrienden, etentjes met familie en verdiepende avondgesprekken op de bank met Jeroen, in hartje Leiden. Ik ben heel bij dat ik in 2014 besloot om daar met Jeroen te gaan samenwonen. Ik kijk terug op een hele warme en dynamische tijd die ik graag blijf herinneren. Echter moest deze periode wel adequaat afgesloten worden. Ik heb getracht dit zo goed mogelijk over te dragen, zodat Jeroen ook goed verder kan.

2. Woning in Dublin

dEen nieuwe baan in een nieuwe stad in een ander land vereiste dat ik ook een nieuwe woning zocht. Ik wilde graag het stadse leven van Dublin aan de lijve ondervinden, dus ik besloot in het centrum te gaan wonen. Mijn plan was om een tijd in een AirBNB te verblijven de eerste periode en vanuit daar verder te zoeken naar een passende woning. Echter is dat anders uiteindelijk verlopen. Na het raadplegen van 101 makelaars- en intermediairwebsites besloot ik om het via nieuwe media te proberen; Facebook. Via een Groep op Facebook kwam ik in contact met een Nederlandse jongen die een huisgenoot zocht voor zijn nieuwe huisje in Dublin. We hielden een fijn uitgebreid Skype gesprek. Wisselde nog wat informatie uit over en weer. Het voelde goed en ik besloot om met Jelle te gaan samenwonen. Ik maakte de borg over en “took a leap of faith”.

3. Voorbereiding New Relic

gMijn baan bij New Relic wordt een echte uitdaging. Ik heb al twee jaar aan het sales vak geproefd. Echt is het tech sales vak geheel andere koek. New Relic heeft me de kans gegeven om mijzelf snel te ontwikkelen in dit snelontwikkelende vakgebied. Ik vroeg mijn manager om materiaal om voor te bereiden t.a.v. mijn start. Hij gaf mij dit en dit nam ik met plezier in ontvangst. Naast de serieuze inhoudelijk punten grapte die dat hij ook van me verwachtte dat ik mijn eigen gewicht kan bankdrukken op 16 januari. Dat soort geintjes kan ik wel waarderen. Dit geeft aan dat de bedrijfscultuur wel bij mij gaat passen. Naarmate ik me meer begon te verdiepen in het product New Relic ging het nog meer voor me leven. Het is echt een product van de toekomst, met de opkomende hoeveelheid apparaten die goed begeleid moeten worden, door adequate software. Ik ben nu al een echte enthousiasteling over het product en kan niet wachten om er met mensen over te converseren vanaf de 16e.

Tussen mijn aankomst in Dublin en mijn start bij New Relic heb ik nog een week de tijd om de stad te verkennen. In deze week wil ik ook het e.e.a. goed voorbereiden om gerust te kunnen starten. Mijn focus deze week lag ook deze keer op drie gebieden.

1. Afspraak met Jelle

fZoals hiervoor verduidelijkt had ik een afspraak met Jelle gemaakt t.a.v. huur van een huisje. Het plan is om hier samen te wonen de komende tijd. Ondanks dat ik Jelle meerdere malen had gesproken aan de telefoon en via skype, was ik toch wel een beetje zenuwachtig over deze gemaakte afspraak. Vandaag te dag lees je zoveel over oplichtingen via internet, dat ik niet kan ontkennen dat deze angst er ook bij mij inkroop. We hadden op een bepaalde tijd in de middag, afgelopen maandag, afgesproken bij een bus station in Ranelegh. Toch enigszins zenuwachtig ging ik naar onze ontmoetingsplek, waar ik een goedwillende en beleefde Soestenaar aantrof. Jelle gaf mij een rondleiding door het huis en vertelde uitgebreid over zijn studententijd en zijn werk momenteel bij Salesforce. Ik was erg content t.a.v. het huis waar ik de komende tijd ga wonen. Hier voelde ik me na 2 dagen al thuis!

2. Settelen in Dublin

aWanneer je besluit om een baan te starten in een geheel ander land brengt dat de nodige veranderingen met zich mee. Op administratief gebied was het zaak om een PPS nummer te regelen. Dit is een soort Sofinummer. Op connectiviteitsgebied was het zaak om een mobiel abonnement af te sluiten in Ierland. Op vervoersgebied was het zaak om een Leap Card te bemachtigen. Dit is het equivalent van de OV chipkaart in Nederland. Allerlei rompslomp die geregeld dient te worden, maar als je je even kwaad maakt is dat zo geregeld. De cultuur je eigen maken dat wordt lastiger in een week te realiseren. Daar moet ik mijzelf toch wat meer tijd voor geven. Momenteel geniet ik alleen nog maar van de open cultuur in Dublin. Ik geniet van de onbezonnen en pure gesprekken in cafeetjes. Ik geniet van de vrolijke “Good Day” and “Cheers” bij interacties. Momenteel heb ik wel het gevoel me hier thuis te gaan voelen.

3. Eerste kennismaking met New Relic

e

Bij mijn aankomst in Dublin besloot ik gelijk naar New Relic te gaan om daar het e.e.a. qua papierwerk op te halen wat ik kan gebruiken in het verkrijgen van een Ierse identiteit (i.e. PPS nummer). Ik vond het toch wel een beetje eng om weer naar New Relic te gaan na 1 maand. Ik had toch in enige mate wel een twijfel of mijn verwachtingen wel accuraat waren, gevormd door de indrukken van de vorige ontmoeting. Ik werd open en enthousiast ontvangen en het bevestigde gelijk het gevoel wat ik de eerste keer ook had aldaar. Gisteren ben ik weer langs geweest om het e.e.a. te regelen met HR. Tevens had ik de kans om ongedwongen met een aantal collega’s te praten. Het is leuk om zo op een ongedwongen manier al wat kennis te maken met New Relic en haar werknemers. Ze vonden het maar een gedoe om elke keer de deur voor mij open te doen, dat ze besloten mij alvast een bezoekerspas te geven. Ondanks dat ik deze bezoekerspas waarschijnlijk niet veel nodig ga hebben is het leuk om zo openlijk ontvangen te worden en het gevoel te krijgen dat New Relic ook echt wel zin heeft in een samenwerking. Laten we kijken of dat over 3 maanden nog steeds het geval is. 😉

Voorpret en de bijbehorende voorbereidingen zijn hartstikke leuk en interessant. Echter kan ik niet wachten om daadwerkelijk te beginnen. Voor wat betreft mijn start bij New Relic en gaan wonen in Dublin heb ik een paradoxaal gevoel. Aan de ene kant wil ik al vergevorderd zijn bij New Relic en zekerheid hebben verworven t.a.v. wonen in Dublin. Dit kost uiteraard tijd. Aan de andere kant wil ik genieten van elk moment dat ik in Dublin ben. Voor dat we het weten is het al weer 2018. 2017 gaat voor mij het jaar worden dat ik presteer bij New Relic in Dublin, een marathon loop in Dublin en vele bezoekje krijg van vrienden & familie in Dublin. Een heerlijk vooruitzicht! 2017 wordt weer op en top genieten!a

 

Leave a Reply

