Luister niet naar wat ik zég – Luister naar wat ik bedoél – VK

Vele belangrijke personen, waaronder Ghandi, pretenderen dat het mogelijk is om van elk persoon wat te leren. Ook al is deze persoon veel minder intelligent kan je op vele andere gebieden leren. Het antwoord hoe dit te realiseren is eenduidig; luisteren. Door de waarde te analyseren van elk woord en van elke non-verbale gedraging is het mogelijk om van iederéén wat te leren. In mijn vakgebied, sales, wordt weleens gezegd dat je de mond en oren moet gebruiken in de verhouding dat je ze hebt gekregen. Oftewel je dient je oren twee keer zo veel te gebruiken als je mond.

aIedereen die ik ken erkent de waarde van gedegen luisteren. Desalniettemin luistert bijna niemand écht. De vraag is waarom mensen niet écht luisteren terwijl het zo waardevol is. Dit is te verklaren middels de eeuwige afweging tussen urgentie en belangrijk. Vaak eisen urgente zaken 95% van de tijd waardoor we 5% overhouden voor belangrijke zaken. We mailen, bellen en vergaderen er op los, terwijl deze contacten effectiever kunnen verlopen door te focussen op belangrijke zaken; een effectieve interactie plan opstellen. Of we kijken het merendeel van ons tijd TV en doen tijdrovende huistaken, terwijl we vergeten onszelf te onderhouden door gezond te eten en frequent te sporten. Abraham Lincoln zou zeggen: “Give me four hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe”

Wat luisteren betreft denken we aan honderd-en-één anderen zaken die ook nog gedaan moeten worden of het antwoord wat willen gaan geven, terwijl wij juist zouden moeten focussen op de boodschap van de gesprekspartner. Dit is uiteraard niet de enige reden van gebrekkige luistervaardigheden. Eergevoel en trots kunnen ook een rol meespelen. Jij wilt namelijk dwel dat jou boodschap bewondert wordt, dus je focust op jouw boodschap duidelijk en frequent te communiceren. Dit in plaat van het verhaal aanhoren van jouw gesprekspartner en daar op te reageren. Verder kan concentratie ook zeker een verstorende factoor zijn voor wat betreft luisteren. Wie kent het niet dat zijn aandacht onwelwillend opeens springt naar de vogel die voor het raam zit of die auto die passeert. Dit is mens eigen. Alhoewel ken ik ook personen ken die héél goed afleiding kunnen afsluiten wanneer gefocust.

Zelf heb ik ook vaak moeite écht goed te luisteren naar mijn gesprekspartner onder andere door de bovengenoemde redenen. Ik betrap mijzelf er vaak op dat ik het gesprek begeleid middels instemmende ‘hums’, maar dat ik geen idee heb wat er besproken wordt. Dat zijn moment dat ik me voor mijzelf schaam. Om alsnog het gesprek effectief door te zetten is het zaak om de ander te onderbreken en te vragen of hij het e.e.a. wilt herhalen. Toch doe ik dat niet altijd. Dat zijn momenten dat ik het moeilijk vind om mijn imperfectie te laten zien. Trots als ik ben laat ik niet blijken dat de boodschap niet duidelijk is overgekomen. Ik probeer de draad van het verhaal weer op te pakken.

bBovenstaande woorden in combinatie met vele andere instemmende verhalen geven de waarde van goed luisteren duidelijk weer. Het is duidelijk dat wij niet altijd sterren zijn in luisteren. Toch kunnen we door kleine bewustwordingen ons luisterprestatie al significant verbeteren. Ik zal hieronder tien gedragsbewustwordingen opschrijven die je kan toepassen om luistervaardigheden te verbeteren:

  1. Stop met praten!
  2. Bereid je voor om te luisteren (Relax en focus)
  3. Stel de spreker gerust (hums + ja knikken)
  4. Elimineer elke vorm van afleiding
  5. Stel je empathisch op
  6. Wees geduldig en concludeer niet vroegtijdig
  7. Vermijd persoonlijk vooroordelen
  8. Focus ook op de toon van de boodschap
  9. Focus op het geheel en niet op enkele woorden
  10. Wacht en analyseer non verbale communicatie (houding, uitdrukking, ogen)

Persoonlijk valkuilen zijn een onderdeel van ieders leven. Het is de kunst om valkuilen te detecteren en een plan op te stellen om niet (meer) in deze valkuilen te vallen. Ik wil écht goed leren luisteren door bovenstaande luisterregels te integreren in mijn leven. Dit wil ik realiseren door ze een aanwezige plek in mijn leven te geven, zodat ze ik er elke dag mee in aanraking kom. Ik wil ze op de koelkast hangen en ze zo integreren in mijn leven. Tevens zal ik vragen naar feedback wat betreft luisteren om zo ook een beter beeld te krijgen wat goed en minder goed gaat.

lincoln

Leave a Reply

