Liefde vraagt om duidelijkheid

Liefde. Een concept waar iedereen bekend mee is. Iedereen kan er gepassioneerd over meepraten, maar iedereen kan het ook vervloeken. Liefde kan je een gevoel van onoverwinnelijkheid geven. Liefde kan je een comfortabele vertrouwd gevoel geven. Liefde kan ook leiden tot een gevoel dat iemand spijkers door je hart slaat. Liefde kan je naast een harmonieus gevoel ook een intens gevoel van eenzaamheid geven. Liefde is ingewikkeld. Johann Wolfgang van Goethe schreef ooit “De enige liefde is onmogelijk liefde”. Ondanks dat wij mensen herhaaldelijk tegen de spreekwoordelijke lamp lopen op dit gebied, hebben wij mensen liefde nodig. Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden.

bLiefde is geweldig. Het harmonieuze inwendige gevoel dat aangewakkerd wordt door het geven en krijgen van liefde. Jouw hart gaat sneller kloppen als je jouw geliefde simpele dingen ziet doen als lezen of het bakken van een eitje. Liefde heeft ook een verwonderlijk effect op ons brein. Onze dopamine aanmaak schiet pijlsnel omhoog. En het tot gelukshormoon benoemde serotonine schiet juist naar ongekende laagte. Mannen voelen zich hierdoor een sterke aap die bovenop de koningsrots staat. Vrouwen daarentegen voel zich zo onzeker als een puber die voor het eerst naar de middelbare school gaat.

Ieder mens heeft behoefte aan liefde geven en liefde ontvangen. Het is herhaaldelijk onderzocht dat wij relaties en connecties nodig hebben om gelukkig te worden. Geluk is waar wij allemaal naar streven in het leven. Deze relaties en connecties kunnen we nog intensiever ervaren middels liefde. Mijn huisgenoot beredeneert al het menselijke gedrag terug naar het oerinstinct. Deze keer ga ik graag met hem mee. Een oer-reden waarom wij ook vaak ijverig zoeken naar liefde is dat wij vroeger een partner nodig hadden voor twee hoofdredenen; voortplanting en bescherming. Het vinden van de honderd-en-één oorzaken en fundamenten voor onze behoefte aan liefde is een veel beschreven zoektocht. Conclusie van deze zoektocht is dat wij liefde nodig hebben. En dat liefde heel tof kan zijn. Altijd?

Afbeeldingsresultaat voor negative loveDit gezegd te hebben wil ik graag de andere kant laten zien. Ik hoor geregeld mensen zeggen dat liefde niks voor hen is en dat ze ook een zeer gelukkig en mooi leven kunnen leiden zonder de aanwezigheid van een geliefde. Naar mijn inzicht nemen mensen deze houding aan, omdat ze (veelvuldig) gekwetst zijn. Ze durven zich niet (meer snel) open te stellen, want dan licht het gevaar van wederom gekwetst worden op de loer. Men probeert liefde op andere wijzen te vinden door innige relaties met vrienden of trouwe relaties met een viervoeter. Dit zijn zeker vormen van liefde, maar je zult hier nooit het liefdeniveau of type liefde ervaren met een (levens)partner. In een maatschappij waar kwetsbaarheid al snel de kop in wordt gedrukt en van openheid misbruik wordt gemaakt is het lastig de stap te zetten om je volledig te geven voor iemand, en dus de liefde. Desalniettemin gaan wij keer op keer weer op zoek naar liefde. Waarom?

dIk worstel dagelijks met het paradoxale effect van liefde. Net zoals vele andere aspecten in het leven, is het ook voor mij zaak om een balans te vinden op het gebied van liefde en mijn bijbehorende liefdesinspanningen evenwichtig te doseren. Ik kan me nog kraakheldere herinneringen voor de geest halen, alsof het de dag van gisteren was, dat ik zingend met mijn geliefde in de keuken aan het koken was. Ik kan nog goed terugdenken naar het gevoel van onoverwinnelijkheid en vertrouwen in het bijzijn van mijn geliefde. Aan de andere kant kan ik mij ook nog goed herinneren dat ik het gevoel had dat zij met een bulldozer over mijn hart reed. Of dat ik het gevoel had dat de wereld instorten. Desalniettemin blijf ook ik doorzoeken naar ‘diegene’. Ik heb hier geregeld over gefilosofeerd alleen en met anderen. Hierbij kreeg ik van een topvrouw een advies dat ik ook graag met jullie wil delen. Het betreft de visie van “Fuck Jaa! of Nee”. Wat?

aWaar deze visie op inzoomt is het grijze gebied in liefde. Het grijze gebied is het gebied wanneer je twijfelt over of je wilt doorgaan met een geliefde. In dit grijze gebied zijn gevoelens dubbelzinnig en kunnen de gevoelens tussen geliefde beduidende verschillen. Dit grijze gebied is vaak de oorzaak van gekwetst worden. Dit grijze gebied kenmerkt zich door een wederzijds afwegingsmoment wat betreft de toekomst. Uiteindelijk heb je zelf in de hand om door te gaan of niet. De “Fuck Jaa! of Nee” visie zegt dat je alleen moet investeren (onder andere op liefdes gebied) in een nieuw iemand, in welke hoedanigheid dan ook, wanneer deze persoon jou inspireert om “Fuck Jaa” te zeggen en om door te gaan. Echter moet dit natuurlijk wederzijds zijn. Door middel van openlijk te vragen om verificatie of dit aan te voelen kan je de balans op maken. Bij een wederzijds “Fuck Jaa” is er een vruchtbare grond om verder op te bouwen. Om het gechargeerd te zeggen: Zowel jij als de andere moet een “Fuck Jaa” gevoel hebben anders is het klinkklare tijdverspilling. Dus?

Het is gemakkelijk dit de wereld in te zenden middels een blogpost. Het is een kwestie van ervaringen, theorie en gedachten combineren in een leuk stukje tekst. Echter, het toepassen op je eigen leven is een tweede. Ik probeer dit al langere tijd in enige mate toe te passen op het aangaan van relaties, vriendschappelijk en op liefdesgebied. Ik merk dat ik er nog vaak moeite mee heb en vaak verbouwereerd en verstrengeld vast blijf zitten in het grijze gebied. Je kan de afweging tussen korte termijn en lange termijn ook duidelijk parallel leggen naast de afweging tussen “Fuck Jaa of Nee”. Ik hoop door middel van deze boodschap met jullie te delen, mijzelf te disciplineren en te stimuleren om deze visie toe te (blijven) passen op mijn leven.

Love.

 

 

Leave a Reply

