Een nieuw hoofdstuk

De laatste tijd ben ik weer druk op zoek naar een nieuwe baan. Ondanks dat ik genoten heb om te leven als ondernemer, zoek ik nu toch weer naar een nieuwe baan. Op sommige momenten voelt dit als falen en heb ik het gevoel dat ik mijzelf en mijn omgeving teleurstel. Echter sta ik volledige achter deze keuze gemotiveerd bij de volgende drie hoofdredenen:

  • Ik kan mij sneller verder ontwikkelen bij een ambitieuze organisatie
  • Ik kan werken samen met een hecht team bij een ambitieuze organisatie
  • Ik kan een nieuwe focus creëren bij een ambitieuze organisatie

bBesloten te hebben een nieuwe baan te zoeken is één. Zoekcriteria samenstellen om een baan te vinden is een tweede. Bij dit proces is het de kunst om diep in jezelf te graven naar jouw ware intrinsieke motivatoren voor wat betreft een nieuwe baan. Deze zoektocht is een eeuwige zoektocht aangezien deze intrinsieke motivatoren veranderen over tijd door persoonlijk groei en ervaringen. Ik heb de volgende 3 werkvoorkeurscriteria samengesteld die ik in mijn achterhoofd houd bij het zoeken naar een nieuwe baan. Om deze werkvoorkeurscriteria samen te stellen heb ik mijzelf afgevraagd: “Wat maakt mij gelukkig?”

  • In een nieuwe baan zoek ik frequente interactiemogelijkheden met mensen
  • In een nieuwe baan zoek ik een hecht team om samen mee te werken
  • In een nieuwe baan zoek ik een bedrijfsproduct/-dienst waar ik volledig achter sta

cHet vinden van een nieuwe baan die voldoet aan de bovenstaande drie hoofdcriteria is een uitdaging. Het is een kunst om vacatures adequaat te lezen. Het is een kunst om de meta boodschap te lezen en deze te detecteren tijdens of alvorens het doen van sollicitatiegesprekken. Mijn zus gaf mij ook het goede advies om te zoeken naar een cultuur die past bij mij. De bedrijfswaarden moeten overeenkomen met mijn persoonlijke waarden. Dit kan je vaak niet zomaar in een vacature terugzien. Het is daarom kunst om een gevoel van de cultuur te krijgen bij het doen van sollicitatiegesprekken. Ik zoek een cultuur die in enige mate voldoet aan:

  • Deel kennis, ervaringen en emoties
  • Plezier hebben tijdens het werk
  • Collectiviteit staat voorop
  • (Ethische) resultaten behalen
  • Focus op richting geven WAAR naartoe in plaats van HOE daar naartoe
  • Imperfecties worden geaccepteerd en gewaardeerd
  • Onderneem en accepteer dat falen daar weleens bijhoort
  • Streef voor perfectie in perspectief
  • Verantwoording is normaal
  • Eerlijkheid

dHet is niet vreemd om te horen dat het belangrijk is om een bedrijf te vinden die past bij jouw werkvoorkeuren en persoonlijke waarden. Desalniettemin ben ik in 2014 in een baan terecht gekomen waar ik dit niet geheel terug heb kunnen vinden. Tevens vraag ik mij weleens af in welke maten één ieder een baan heeft die overeenkomt met persoonlijke waarden en werkvoorkeuren. Momenteel heb ik de kans om te zoeken naar deze baan. Dit is een uitdaging die ik al te graag met beide handen aangrijp. Ik heb het geluk een omgeving te hebben die mij helpt bij het balanceren van korte termijn en lange termijn visie. Ondanks dat ik geen type ben die tien jaar bij één werkgever zal werken, zoek ik welzeker een baan waar ik minimaal tien jaar gelukkig kan werken. Ik zou het geweldig vinden om tien jaar bij één werkgever gelukkig te kunnen werken. Mijn doel is om deze werkgever te vinden middels de volgende acties.

  • Genoemde werkvoorkeuren gebruiken om vacatures te selecteren
  • Genoemde cultuurvoorkeuren gebruiken om sollicitatiegesprekken te beoordelen
  • Mijn gevoel volgen bij afweging om door te gaan met een procedure
Leave a Reply

