Wederkerigheid Experiment Mislukt

Ik ben teleurgesteld in de Nederlandse bevolking. Het doen van een wederkerigheid experiment is faliekant mislukt. Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden en welke conclusies ik hier uit kan trekken. Ik zal in deze post het experiment uitleggen en de bijkomende mislukking verduidelijken. Als jij een rooskleurig beeld hebt voor wat betreft wederkerigheid kan je twee dingen doen voordat je verder leest. Je kan doorlezen en er achter komen dat wat altijd geroepen word niet altijd waar is en jouw conclusies trekken uit dit experiment. Of je kan nu stoppen met lezen en blijven leven op de roze wolk vanuit waar alles positief is/lijkt.

reciprocity

Na het lezen van een boek t.a.v. van wederkerigheid van Bob Johansen was ik geheel overtuigd van de kracht en positieve gevolgen van wederkerigheid. In het boek wordt ook geschreven over een experiment om wederkerigheid te testen. Het was leuk om dit experiment te lezen, maar toch wilde ik testen of dat ook zou werken in Nederland. Het experiment was om 20 brieven te versturen naar 20 vreemden en na een leuk verhaal af te sluiten met het verzoek om een antwoord te krijgen. De beste Bob kreeg minimaal 1 op de 2 keer een brief terug. Dat is super voor Bob.

Zelf heb ik ook dit experiment gedaan. Ik heb naar 20 willekeurige adressen in Nederland een handgeschreven  brief gestuurd (Ja dat was me een werk om dat twintig keer te doen, maar met de 50% antwoord ratio in gedachte deed ik dat met liefde) en even zo zeer gevraagd om een antwoord. Bij mij pakt het helaas minder goed uit. Van de 20 brieven die ik heb verstuurd heb ik welgeteld 0 antwoorden gekregen. Graag neem ik jullie mee in mijn uitgevoerde experiment. Wellicht kunnen jullie mij helpen met het verklaren van dit wezenlijke verschil van een vergelijkbaar experiment tussen Amerika en Nederland.

De volgende tekst heb ik gestuurd naar 20 verschillende huishoudens in Nederland:

Hoi uniek persoon,

Elke sporter voegt wat toe aan een team, elke werknemer voegt wat toe aan een bedrijf en elke vriend voegt wat toe aan een vriendengroep. Zo voeg jij wat toe aan deze wereld.

Dankjewel Daarvoor.

Wij leven in een wereld met prachtige mensen. Zonder jou zou deze wereld, deze wereld niet zijn. Laten we samen bouwen aan een nog mooiere wereld. Geniet van jouw dag!

Het zou leuk zijn om een reactie te ontvangen.

Jasper

Er zijn verschillende conclusies die ik kan trekken uit dit experiment:

  1. Nederland verschilt op het gebied van wederkerigheid met Amerika
  2. Mijn tekst is minder sterk en zette minder tot terugschrijven aan (Wellicht had ik voor de vaak geschreven tekst van een vriend moeten kiezen; Wie dit Leest is Gek)
  3. Ik heb weinig geluk gehad bij het kiezen van adressen
  4. Mijn methodologie klopt niet
  5. De postbode houdt me voor de gek

Twintig brieven is uiteraard een te kleine testgroep om wetenschappelijke conclusies uit te trekken. Echter geeft het wel een beeld van de wederkerigheid in Nederland.

Ik ben weer een ervaring rijker 🙂

Dus aan de geadresseerden in o.a. Aerdenhout, Bavel, Noordgouwe, Egmond, Gulpen, Den Ham, Gramsbergen, Norg, Roodeschool en Wierum; Bedankt voor het antwoord!

Failure

Leave a Reply

