Dankbaar + Positiviteit

Dankbaarheid + Positiviteit = Geluk

Ik ben er van overtuigd dat een combinatie van dankbaarheid en positiviteit leidt tot geluk.

Maar waarom willen we geluk?

Iedereen heeft doelen en wensen in het leven. Ik ben van mening dat al deze doelen en wensen uiteindelijk leiden tot de zoektocht naar geluk. Dit verduidelijk ik graag middels een voorbeeld om van abstractie naar concreetheid te gaan.

Stel je vraagt aan een persoon: “Wat is jouw streven in het leven?”.

Je zult dan antwoorden krijgen als:

  1. Ik wil een eigen bedrijf starten
  2. Ik wil een gezin
  3. Ik wil gezond leven

HappinessAls je mensen vraagt: “Hoe wil je dit realiseren?”.

Krijg je subdoelen te horen die tot het hoofddoel moeten leiden:

  1. Ik wil een website opzetten voor mijn bedrijf
  2. Ik wil een levenspartner
  3. Ik wil een halve marathon kunnen lopen

De hoe-vragen kunnen we gebruiken om stappen naar een doel te verduidelijken. De waarom-vragen kunnen we gebruiken om erachter te komen wat de motivatie is van iemand. Kinderen zijn hier erg goed in, omdat ze willen begrijpen hoe de wereld nu eigenlijk werkt.

Als je mensen vervolgens vraagt: “Waarom heb je dit doel in jouw leven?”.

Je krijgt dan de volgende verduidelijkende motivaties:

  1. Financieel onafhankelijk te worden
  2. Liefde kennen
  3. Goed in mijn vel zitten

Als je in dat geval nog een keer vraagt: “maar waarom dan?”, zul je uiteindelijk achter de hoofdreden komen: “ik wil gelukkig zijn”. Uiteindelijk zoeken we allemaal naar geluk. We zoeken ook allemaal geluk op een andere manier. De één zoekt het in sport, de ander zoekt het in meditatie en de ander zoekt het weer in wat anders. Uiteindelijk zoeken we allemaal maar één ding: “geluk”. Tony Hsieh beschrijft dit ook mooi in zijn boek “a path to profits, passion and purpose”. Absoluut een aanrader.

PositiveNu duidelijk is dat we een ieder eigenlijk op zoeken zijn naar geluk, is de vraag hoe komen we het snelst tot geluk. Het komen tot geluk is het pad dat je je hele leven bewandelt. Er zijn twee kaders die er voor zorgen dat jij op het juiste pad blijft richting geluk. Deze kaders zijn dankbaarheid en positiviteit. Er zijn honderdduizenden onderzoeken gedaan naar wat nu werkt en niet werkt. Het ene onderzoek meldt weer wat anders dan het andere onderzoek. Echter ben ik er van overtuigd dat de belangrijkste kaders dankbaarheid en positiviteit zijn. Ten eerste omdat je hier geheel zelf de controle over kan uitoefenen en ten tweede omdat beiden de juiste stofjes aanmaken in de hersenen.

Misschien ben jij niet een dankbaar of positief persoon. Dan hoef je je geen zorgen te maken. Het is namelijk onderzocht dat je dankbaarheid en positiviteit kan beoefenen en zo een dankbaarder en positiever persoon kan worden.

  Dankbaarheid9 manier om dankbaarheid en positiviteit te beoefenen:

  • Wees dankbaar voor alle mooie dingen die 1) elke dag gebeuren en 2) die je vanzelfsprekend bent gaan vinden
  • Houd een dankbaarheidsdagboek bij waar je elke dag twee dingen benoemt waar je dankbaar voor bent
  • Alles heeft twee kanten en kies om de positieve kant te belichten (de koude vergaderruimte wordt de vergader ruimte met lekkere koffie)
  • Wees bescheiden en denk niet dat je overal ‘recht op hebt’
  • Geef tenminste één compliment aan iemand per dag
  • Zie elke (negatieve) situatie als een leermogelijkheid
  • Stel als doel om 10 dagen niet roddelen, kritiseren of te klagen en laat conditionering zijn werk doen
  • Gebruik voor je gevoel veel blijdschap en positivisme, zodat het vanzelf normaal wordt
  • Bind je met een ‘goed doel’ wat goed voelt voor jou en wordt een ambassadeur
One thought on “Dankbaar + Positiviteit

Leave a Reply

