Een inzicht in Frankrijk

Na de bergen in Noorwegen heb ik eind Juli de Alpen, aan de Franse kant, verkend op de fiets. Ik ben een echte bergenliefhebber. Altijd als ik weer in de bergen kom, zij dat Noorwegen, Nepal, Frankrijk of Spanje, voelt het als thuis komen. De bergen geven mij een rustgevend gevoel. Mijn gestalte valt geheel in het niet ten opzichte van deze reusachtige bergen. Dit geeft mij een gevoel van eenheid en sereniteit.

Alpe d'huezIn Frankrijk ben ik gaan fietsen met een goede vriend. Zoals echte Nederlanders, de auto geheel vol gestampt, vertrokken wij naar de Alpen. Na de soepel verlopen autoreis besloten we de volgende dag om de Alpe d’Huez gelijk te beklimmen. Dat was de berg waarvoor we kwamen. Kunnen we het best deze berg gelijk maar van het lijstje afstrepen, beredeneerde wij. Voldaan maar met een uitgedroogd, uitgeput en bezweet lichaam arriveerde wij bovenop de Alpe d’Huez. Gelukkigerwijs had ik een goede voorbereiding in Noorwegen achter de rug.

20160723_114033Geheel terecht gaf mijn fietsmaat aan dat hij het voor gezien hield en afdaalde naar de camping. Op dat moment nam ik een beslissing waar ik spijt van kreeg… Ik besloot nog een aantal bergjes te beklimmen. Al beginnend aan mij volgende klim vroeg ik mij af waar ik aan begonnen was? – En dan doel ik niet op het fietsen. Ik houd er van mijzelf fysiek uit te dagen. – Waarom koos ik er nu voor om verder te fietsen in plaats van ook terug te keren naar de Camping? Ik koos om verder te fietsen, omdat ik dat lichamelijk nog aan kon! En ik houd van fietsen! Toch???

Tijdens mijn reis in Noorwegen ben ik tot veel inzichten gekomen. De rust die ik daar had stelde mij in staat om tot deze inzichten te komen. Een van de inzichten is dat ik in mijn leven wil focussen op relaties. Één maand terug uit Noorwegen en ik verloochen mijzelf al… Ik verkies mijzelf boven de vriendschapsrelatie. Samen zijn wij dit avontuur aangegaan (daar ben ik blij om, want het hebben van reis gezelschap was ook een inzicht). Waarom wil ik nu toch zo graag doorfietsen. Wie wil ik wat bewijzen hiermee? Wat wil ik bewijzen hiermee?

Na een half uur omhoog te hebben geklommen hielpen de weergoden mij. Het kwam met bakken ineens uit de lucht vallen. En het waren geen bakken water. Het waren bakken hagelstenen. Dit alles maakte het mij doen besluiten om terug te keren naar de camping. Na een afdaling van 15 km door de regen en hagel kwam ik uiteindelijk aan bij de camping. En krijg nou wat…. de zon ging weer schijnen.

De juiste beslissing?

IMG-20160728-WA0001Ik omhelsde mijn vriend en besloot meer samen te fietsen. Wij maken samen deze reis. En wat voor reis.

Samen Uit.

Samen Thuis.

Leave a Reply

