Kiezen voor zingevend werk

Passie 2Volg je passie in werk. Doe alleen zingevend werk. Doe alleen werk dat jou energie geeft. Stuk voor stuk prachtige leuzen.

Echter hoor ik vaak als bezwaar voor het niet volgen van deze leuze dat er wel brood op de plank moet komen. Een geruststelling voor jullie is om te weten dat ik hier ook vaak mee worstel. Ik geef jullie graag mijn visie op de paradox tussen gelukzalig werk en zorgen voor brood op de plank.

We weten allemaal dat het mogelijk is om gelukzalig werk te doen en toch genoeg brood op de plank te hebben. Er zijn voorbeelden zat. Hebben die mensen geluk? Overkomt zoiets je? We kunnen toch niet allemaal profvoetballer, schrijver, popster of balletdanser zijn? Echter, hoe weten beroemdheden als Wesley Sneijder, Ed Sheeran en Hardwell dit dan wel te bereiken? Aannemend dat zij hun passie volgen en brood op de plank hebben.

Passie 3Ik ben van mening dat iedereen dit kan bereiken. Sommigen overkomt het en groeien, gelukkigerwijs?, in een dergelijk leven. Zie de bovengestelde voorbeelden. Mijn mening is dat het behalen van dit doel mogelijk is voor iedereen. Het volgen van jouw passie is een kwestie van planning, doorzettingsvermogen, geduld en moed.

Een degelijke planning heb je nodig om stelselmatige een bestaan op te bouwen rondom jouw passie. In het geval dat jij het maken van taarten super tof vindt zou je zaken als trainingen, exposities, bakwedstrijden en taartnetwerken kunnen inplannen. Doorzettingsvermogen heb je nodig om je plan uit te voeren. Je gaat ongetwijfeld tegen weerstand aanlopen. En er gaan ongetwijfeld dingen zijn die je niet leuk vind. Het kan goed zijn dat jij helemaal niks met computers hebt, maar je moet toch een leuke site hebben om jouw mooie taarten aan te prijzen. Ook dan moet je even door de zure appel bijten. Ten slotte heb je geduld nodig. Chris Froome werd niet zo’n bekwame wielrenner gedurende een nacht goed slapen. Michael Jackson werd niet zo fenomeen toen hij op een ochtend wakker werd. Einstein werd niet zo’n briljante wetenschapper na een avond in de kroeg hangen. De combinatie van geduld, planning, doorzettingsvermogen en moed maken het dat jij uiteindelijk jouw passie kan ombuigen naar jouw dagelijks werkleven.

PassieLukt mij dat nu al? Eh…. Confronterende vraag… Als we het hebben over of mij het nu al lukt om werk te doen dat mij gelukkig maakt EN ik zorg voor genoeg brood op de plank. Helaas niet. Ik werk daar wel aan middels Planning, Geduld en Doorzettingsvermogen. Dit brengt vaak genoeg angsten met zich mee, want je hebt in een redelijk onzeker bestaan. Wat als het niet goed loopt? Wat als ik de verkeerde ontwikkelkant kies? Wat als ik een hele andere passie heb over 20 jaar? Wat als….? Al deze negatieve scenario’s kunnen heel goed realistisch worden.

Hier komt het vierde facet van het kiezen voor zingevend werk te kijken; moed. Voor wat betreft deze gedachten geef ik mijzelf vaak moed middels het denken ik weet niet hoe het leven voor mij er uitziet over 5, 10, 20, 30 jaar. Ik wil er nu het maximale uithalen. En ik doe dat nu. Tevens heb je de moed nodig om ondanks alle goedbedoelde, sturende en een-zekere-toekomst-stimulerende adviezen van jouw vrienden en familie toch jouw eigen pad te kiezen. Ben jij gek? Nee, jij bent moedig.

Gezien het feit dat ik sinds een paar maanden heb gekozen voor deze richting ben ik nog verre van een ervaringsdeskundige. Hopelijk kan ik jullie er in de toekomst, het liefst succesvol, er meer over vertellen.

Volg jij jouw passie? En heb jij nog mooie toevoegingen aan dit verhaal die leerzaam kunnen zijn voor ons allen. Ik hoor het graag!

Leave a Reply

